Capacitatea intelectuală generală sau QI se referă la capacitatea unei persoane de a observa relații complexe și de a rezolva probleme.
În practică acest lucru se observă prin abilitatea persoanei de a înțelege idei complexe, capacitatea de a se adapta rapid și eficient în situații noi și neprevăzute, capacitatea de a lua decizii și capacitatea de a depăși anumite obstacole.
Matricile Progresive Standard și Color sunt cele mai folosite teste pentru măsurarea nivelul de inteligență nonverbale pentru că rezultatele sunt obținute rapid. Spre exemplu, un QI la o proba precum Matrici Progresive Color poate fi obținut în urma unei testări de 15 minute. Pentru o probă complexă precum WISC IV timpul de evaluare este între 60 și 90 minute.
Testul poate fi criticat pentru simplitatea sa însă, în practica, este potrivit și suficient de bun atunci când se dorește o evaluare rapidă a nivelului de inteligență.
În același timp pentru copiii neurodivergenți (autism, dislexie, ADHD, copiii supradotați) nu este recomandat deoarece QI-ul care rezultă în urma testării cel mai adesea sub sau supra estimează nivelul real de inteligență.
În cadrul acestei evaluări, aplicăm următoarele teste:
Fiecare test este ca o piesă dintr-un puzzle complex. Pentru a trage concluzii corecte (valide) despre copil datele unei test trebuie puse împreună cu alte piese de puzzle precum: informațiile din interviu, descrierea clinică a tulburărilor (semne și simptome conform cu DSM), cu rezultatele altor probe psihologice cât și date culese din multiple surse.
Marana Matei este psihoterapeut și psiholog clinician și supervizor în psihologie clinică. A absolvit psihologia la University College London și mastere la Universitatea București și s-a specializat în calitate de coordonator nevoi educaționale speciale la Middlesex University London. Pe lângă vasta experiență de lucru cu copii și adolescenți în practica privată, a lucrat în sistemul educațional atât ca profesor, psiholog școlar și coordonator de proiecte. Mai multe detalii.