Abilitățile non-cognitive se referă la abilități care contribuie la succesul persoanei, altele decât cele cognitive, care se referă la la abilități fizice și senzoriale, cât și abilități de auto-reglare și de relaționare.
Următoarele abilități non-cognitive pot fi evaluate prin intermediul unor chestionare de autoevaluare:
Abilități fizice (forța corpului statică, dinamică, de propulsie, rezistența, flexibilitatea, echilibrul și coordonarea persoanei)
Abilități psihomotrice (motricitatea fină, siguranţa şi stabilitatea mişcărilor, viteza şi precizia, dexteritatea manuală, timpul de reacţie, forța musculară şi coordonarea între diferite membre şi organe de simţ)
Abilități auditive (sensibilitatea auditivă - discriminatorie, sensibilitatea auditivă prag, atenţia auditivă, localizarea sunetelor, recunoaşterea vorbirii, claritatea vorbirii)
Abilități vizuale (acuitatea vizuală de aproape și de la distanţă, vederea cromatică, vederea nocturnă, vederea periferică, perceperea adâncimii / vederea stereoscopică, vederea în lumină strălucitoare)
Abilități muzicale (pattern al ritmului, memorie muzicală, simț al ritmului, simț al timpilor, simț al timbrului, sensibilitate pentru intensitatea sunetelor, imagerie auditivă și de producție muzicală, simțul armoniei - consonanța / disonanța)
Abilități artistice (abilități de producție, abilități de cromatică și de proporții, abilități de reproducere, abilități de transpunere a mesajului în artă, abilități decorative, abilități tehnico-artistice)
Abilități interpersonale (abilități de colaborare, abilități de dezvoltare (instruire) a altora, abilități de negociere, abilități de persuasiune, abilități de orientare spre ceilalți, empatie, abilități de comunicare asertivă, abilități de orientare spre soluții, abilități de stabilire și menținere de relații, abilitatea de autoevaluare adecvată).
Marana Matei este psihoterapeut și psiholog clinician și supervizor în psihologie clinică. A absolvit psihologia la University College London și mastere la Universitatea București și s-a specializat în calitate de coordonator nevoi educaționale speciale la Middlesex University London. Pe lângă vasta experiență de lucru cu copii și adolescenți în practica privată, a lucrat în sistemul educațional atât ca profesor, psiholog școlar și coordonator de proiecte. Mai multe detalii.