Instrumentul MIGDAS oferă o abordare difertită în înțelegerea și aprecierea diversității neurologice a copiilor și adolescenților. Este utilizat, alături de alte instrumente de evaluare, atunci când evaluăm persoanele care ar putea avea diferențe la nivelul comunicării sociale și elemente din spectrul autist, pentru a stabili nivelul de suprapunere cu tabloul diagnostic TSA.
Dezvoltat de Dr. Monteiro, MIGDAS-2 se remarcă prin natura sa calitativă și procesul de interviu personalizat, care explorează cu respect și curiozitate lumea unică a fiecărei persoane evaluate. Spre deosebire de abordările tradiționale, MIGDAS-2 adoptă o perspectivă flexibilă. Clinicienii utilizează conversații despre subiecte de interes și experiențe senzoriale, ajustându-și tehnicile pentru a se potrivi preferințelor și nevoilor individuale ale fiecărui copil. Această metodă creează un mediu de acceptare și înțelegere, permițând persoanei evaluate să se exprime autentic.
MIGDAS se concentrează pe trei domenii esențiale: comunicarea, experiențele senzoriale și interesele specifice, precum și interacțiunile sociale și expresiile emoționale. Acest instrument nu caută să "corecteze" sau să "normalizeze" comportamentele, ci să înțeleagă și să aprecieze modul unic în care fiecare persoană percepe și interacționează cu lumea.
Un aspect cheie al procesului MIGDAS sunt activitățile sociale structurate, concepute pentru a observa modul unic în care fiecare persoană navighează în diverse situații sociale. Aceste activități nu urmăresc să identifice "deficiențe", ci să înțeleagă strategiile și abordările distinctive ale fiecărui în interacțiunile sociale.
MIGDAS-2 nu este o măsură standardizată care compară persoanele cu un "standard neurotipic". În schimb, oferă o perspectivă bogată și nuanțată asupra experienței individuale. Profesioniștii combină adesea acest proces cu alte evaluări pentru a obține o imagine holistică a persoanei. Împreună, datele ajută la conturarea unui profil care poate avea sau nu suficiente corespondente cu profilul persoanelor autiste.
Bazat pe cercetări care recunosc și valorizează neurodiversitatea, MIGDAS se dovedește a fi un instrument valoros pentru înțelegerea profundă a fiecărei persoane . Acesta permite clinicienilor să identifice punctele forte, interesele și strategiile de adaptare unice ale fiecărui copil, facilitând astfel elaborarea unor planuri de suport care să le amplifice potențialul și să le îmbunătățească calitatea vieții.
MIGDAS reprezintă o abordare care îmbină respectul pentru neurodiversitate cu o metodologie structurată. Prin combinarea unei perspective empatice și personalizate cu o evaluare atentă, acest instrument oferă profesioniștilor o modalitate de a înțelege și sprijini persoanele autiste într-un mod care le respectă identitatea și experiența unică. MIGDAS contribuie astfel la crearea unei societăți mai inclusive și la îmbunătățirea calității vieții persoanelor autiste și a familiilor lor, celebrând diversitatea neurologică și potențialul inerent al fiecărui individ.
Marana Matei este psihoterapeut și psiholog clinician și supervizor în psihologie clinică. A absolvit psihologia la University College London și mastere la Universitatea București și s-a specializat în calitate de coordonator nevoi educaționale speciale la Middlesex University London. Pe lângă vasta experiență de lucru cu copii și adolescenți în practica privată, a lucrat în sistemul educațional atât ca profesor, psiholog școlar și coordonator de proiecte. Mai multe detalii.