În dezvoltarea normală fricile precum frica de străini, separare, rănire sau eșec sunt normale la anumite vârste. Copiii învață să se confrunte cu fricile și să facă față emoțiilor, iar aceasta este o sarcină importantă în dezvoltarea sa.
Când un copil este excesiv de îngrijorat sau anxios, ar trebui mai întâi să verificăm dacă ceva real din lumea copilului cauzează această teamă excesivă. Bullying, evenimente traumatizante sau un mediu familial conflictual determina comportamente de supraviețuire emoțională care seamănă cu anxietatea. Un diagnostic de anxietate este luat în considerare atunci când nu există o amenințare reală, astfel teama este irațională, disproporționată și persistentă.
Cu ajutorul testării psihologice putem distinge dacă fricile copilului sunt excesive și dacă fricile reprezintă o parte a procesului normal de dezvoltare. Cu alte cuvinte, instrumentele ne ajută să înțelegem dacă frica copilului este normală sau patologică pentru vârsta sa.
În cadrul acestei evaluări, aplicăm următoarele teste:
Fiecare test este ca o piesă dintr-un puzzle complex. Pentru a trage concluzii corecte (valide) despre copil datele unei test trebuie puse împreună cu alte piese de puzzle precum: informațiile din interviu, descrierea clinică a tulburărilor (semne și simptome conform cu DSM), cu rezultatele altor probe psihologice cât și date culese din multiple surse.
Marana Matei este psihoterapeut și psiholog clinician și supervizor în psihologie clinică. A absolvit psihologia la University College London și mastere la Universitatea București și s-a specializat în calitate de coordonator nevoi educaționale speciale la Middlesex University London. Pe lângă vasta experiență de lucru cu copii și adolescenți în practica privată, a lucrat în sistemul educațional atât ca profesor, psiholog școlar și coordonator de proiecte. Mai multe detalii.