Tulburările de învățare sunt diagnosticate atunci când copilul întâmpină dificultăți în dobândirea și utilizarea achizițiilor școlare de bază precum cititul, scrisul și socotitul. Achizițiile școlare sunt mult sub ceea ce ne-am așteptat de la un copil cu acel nivel de inteligență și nivel de școlarizare și au un impact semnificativ asupra învățării .
Tulburările de învățare pot fi împărțite în următoarele categorii: dislexie, disgrafie și discalculie. Frecvent acestea se asociază și copilul poate întruni criteriile de diagnostic pentru mai multe tulburări specifice de învățare.
Pentru psihodiagnostic evaluare trebuie să includă testarea abilităților școlare cu teste standardizate, stabilirea nivelului de inteligență (QI), evaluarea neurocognitivă cu probe sensibile la a depista deficitele cognitive care stau la baza tulburările de învățare, evaluarea comportamentală și emoțională. Împreună acestea stabilesc dacă dificultățile observate de către părinți sau cadrele școlare sunt datorate mecanismelor neurocognitive implicare în tulburările de învățare și nu sunt mai bine explicate de alte cauze.
În cadrul acestei evaluări, aplicăm următoarele teste:
Fiecare test este ca o piesă dintr-un puzzle complex. Pentru a trage concluzii corecte (valide) despre copil datele unei test trebuie puse împreună cu alte piese de puzzle precum: informațiile din interviu, descrierea clinică a tulburărilor (semne și simptome conform cu DSM), cu rezultatele altor probe psihologice cât și date culese din multiple surse.
Marana Matei este psihoterapeut și psiholog clinician și supervizor în psihologie clinică. A absolvit psihologia la University College London și mastere la Universitatea București și s-a specializat în calitate de coordonator nevoi educaționale speciale la Middlesex University London. Pe lângă vasta experiență de lucru cu copii și adolescenți în practica privată, a lucrat în sistemul educațional atât ca profesor, psiholog școlar și coordonator de proiecte. Mai multe detalii.